BonVisage effektiviserade sitt företag med hjälp av lösningar från DataPartner och Meriva..

Från att tidigare ha jobbat inom flyttbranschen till att vara verksam inom skönhetsbranschen är ett stort steg men som Fredrik på BonVisage Cosmetics & Beauty AB visat är fullt möjligt.
– Jag kom från flyttbranschen och hade företaget tillsammans med en annan. Jag sålde min del och köpte upp det här företaget säger Fredrik och fortsätter:
– De fem första åren var värst, det var först efter två år som jag kunde ta ut lön. Är du duktig och kan branschen så tar det mindre tid att acklimatisera sig. Jag kunde ingenting men jag har visat att det är möjligt. Jag lär mig ju något varje dag både genom att jag måste vara påläst för framtidens produkter men även genom våra kunder, det har varit väldigt tufft det ska man inte glömma säger Fredrik och lutar sig tillbaka.

Men vilka är då Bonvisage?
– BonVisage är ett företag som är specialister inom skönhetsbranschen och erbjuder helhetslösningar åt företag, teatrar och operor. Vi hjälper gymnasieskolor och de får en möjlighet att testa våra produkter. Nu är vi aktuella med en skola som kommer hit inför ett drag Queen event säger Fredrik och fortsätter:
– Vägen hit har varit lång. I början var vi ute mycket på mässor och skolor. Vi erbjöd gratis demos för lärare och elever och det har idag visat sig vara lönsamt. Idag är vi ett namn på marknaden.

Och sen kom behovet. BonVisage ville effektivisera och kontaktade Visma SPCS som hänvisade till DataPartner.
– Vi investerade i en lösning som heter XML ImExport (idag DataConnect). Funktionen med den är att vi exporterar ut fakturor från Visma Administration till Profina Finans som sedan hanterar dessa åt oss.
Sedan får vi en fil med inbetalningar som vi importerar in i Visma säger Fredrik och drar slutsatsen om investeringen.
– Detta sparar oss otroligt mycket tid vilket då innebär att vi även sparar pengar. Skulle vi sitta och göra detta manuellt tar det någonstans mellan 4 – 5 timmar per tillfälle, nu gör vi det med ett klick. Vi sparar runt 10 timmar i månaden. Det är en hel del pengar och tid vi kan lägga på annat.

Med tiden kom även DataPartners systerbolag, Meriva Redovisning in i bilden.
– Vi hade en anställd som skötte vår bokföring men hon slutade för något år sedan. Hon blev chef för ett annat stort företag vilket är lite roligt för oss, de som arbetat hos oss får chefspositioner. Vi utvecklar ledare helt enkelt säger Fredrik på ett skämtsamt sätt och fortsätter.
– Susanne Ingesson från Profina Finans tipsade om att DataPartner också hade en redovisningsfirma vid namn Meriva Redovisning. En första kontakt togs och resultatet blev att konsulten Susanne Hopp kom hit och sköter numera vår bokföring.

Hur tycker du att resultatet har blivit?
   – Mycket bra, det känns bra! Bra kontroll, bra organiserat och jag kan fokusera på att köpa in och sälja. Jag kan med lugn och ro lämna över ekonomin till Susanne säger Fredrik och avslutar.
– Vi har satt upp en automatisering och för redovisningens del har vi en kompetent person. Hela grejen effektiviserar vår verksamhet vilket gynnar oss!