Om Hillmo

artefakt

Hillmo Maskinteknik grundades 2008 av Joacim Hillmo och är en auktoriserad samarbetspartner till några av de marknadsledande varumärkena inom verkstadsutrustning, hydraulik och arbetsmaskiner. Hillmos servicetekniker arbetar både i den egna verkstaden och ute på fältet med att serva och hitta rätt utrustning till sina kunder, samt försäljning.

Utmaning

Med en intensiv högsäsong som varar under halva året önskade Hillmo skapa ett smidigare och mer arbetsanpassat flöde i sitt Visma affärssystem, med mindre pappershantering, och administrativ tid.

Vi behövde en lösning som var snabbare och smidigare än den vi hade som vi tyckte tog för mycket tid till administrativa uppgifter som att tex. manuellt knappa in data i affärssystemet och att hantera papper. Denna tid vill vi i stället lägga på våra kunder och att serva maskiner, säger Joacim Hillmo vd och företagsledare på Hillmo Maskinteknik.

Lösning

Hillmo kontaktade Visma för att finna en smidigare lösning men ingen lösning kunde erbjudas.

– Det var en av våra leverantörer som rekommenderade DataPartner och vi kom i kontakt med en av era konsulter som hjälpte oss förstå vad det var vi behövde. Det svåra för oss som inte har kunskapen om affärssystem är att beskriva problemet och sedan förstå lösningen som föreslås. Det är två olika världar som möts, men stödet i den processen har varit bra, kommunikationen har fungerat bra och kunskapsnivån hos DataPartner har varit hög, berättar Joacim.

Med DataPartners integrationslösningar;
LagerOrderLogistik – blev inrapporteringen av inkommande leveranser smidigare, det är lättare att plocka upp beställningen, scanna av streckkoden och skapa en inkommande följesedel.

ArtikelEtikett – möjliggör uppmärkning av de artiklar som inte har en hyllplats med etikett i butiken för lättare identifiering och inventering. Etiketter skrivs ut snabbare än vad man kan tänka sig och det går att skriva ut enskild etikett, etiketter till alla artiklar från en order/plocklista, samt etiketter till alla artiklar som finns på en inkommande följesedel.

ExcelConnect – använder Hillmo för att lägga till information och uppdatera sökkriterier i Visma Administrations artikelregister. Det används också till nya prisfiler och för justeringar av artikelbenämningar på tex. grupper av artiklar. Detta bidrar till att man kan överföra artiklar från Visma till webshoppen och få bättre sökbarhet.

Resultat

Efter integrationerna utav LagerOrderLogistik, ArtkelEtikett och ExcelConnect kan Hillmo ta ut rapporter med mer relevant information på ett enklare sätt som passar deras verksamhet och den manuella hanteringen av papper och datainmatning har minskat precis som de önskat.

– Det har tillkommit funktioner som vi tidigare saknat. Nu är flödet och arbetsprocessen enklare, snabbare och mer anpassad efter vårt arbetssätt och det sparar oss mycket tid. Vi är på god väg att uppnå de resultat vi efterfrågat men där finns alltid mer att göra, skrattar Joacim.


Vill ni också ha ett smidigt och funktionsanpassat affärssystem som uppfyller just er organisations behov. Kontakta oss!