Spårbarhetsföreskrifterna för fisk träder i kraft 1 september

By | Nyheter, Spårbarhet Fisk | No Comments

Spårbarhet Fisk – Arbetet med att få föreskrifterna godkända har varit en längre process, nu har EU-kommissionen godkänt senaste versionen. Nu är det dags för företagen att se över systembehov och hur de vill arbeta med sin rapportering mot Havs- och Vattenmyndighetens spårbarhetssystem (SBS).

Hur ser den nya tidsplanen ut?

  • 1 September träder föreskrifterna i kraft
  • 1 Oktober ska alla företag som berörs av föreskrifterna ha registrerat sig i Havs- och Vattenmyndighetens spårbarhetssystem
  • 31 Oktober 2018 ska företagen genomföra ett slutprov av sina system för att hantera spårbarheten och rapporteringen mot HaV
  • 1 Januari 2019 går systemet igång skarpt

För de företag som har många transaktioner så är integration och automatiserade processer för rapportering en viktig del. Integrering innebär att spårbarhetsinformationen vid rapportering hämtas från inlagda uppgifter i aktörens egna affärssystem. Enligt vår erfarenhet av de företag som vi arbetat med under pilotprojektet så tar en omställning tid och det är viktigt att komma igång med arbetet för att inte hamna i tidsnöd i slutet av 2018.

Med vår lösning Spårbarhet Fisk kan vi integrera affärssystemet och skapa ett automatiserat flöde av rapporter samtidigt som man utvecklar sina arbetsprocesser. Spårbarheten är inte endast rapportering, det påverkar hela verksamhetens sätt att arbeta och man behöver se över tidsåtgång och effektivisering i processer.

 

Hör av er för mer information om vår lösning!

 

Välkommen Mikael!

By | Nyheter | No Comments

Den 1 september välkomnade vi Mikael Modig till DataPartner som ny VD. Mikael har 20 års erfarenhet inom filmbranschen och är styrelseordförande inom Ängelholms FF. Vi ser fram emot en lång resa tillsammans med dig!

Visma byter databas

By | Nyheter | No Comments
Under oktober släpper Visma Spcs en ny version av Visma Administration, Visma Fakturering och Visma Förening. Programmet kommer att se ut och fungera precis som innan, men med en helt annan databas.

 

Vi på DataPartner har längtat efter detta under en längre period och ser fram emot de möjligheter den nya versionen kommer kunna erbjuda, framför allt i prestanda för integrationsprodukter.

 

Samtidigt vill vi höja ett varningens finger för uppdateringen. Två skäl, dels att det är teknikskifte, och dels för att det påverkar integrationsprodukter. Vi har allt förtroende för att Visma gjort ett bra jobb med uppdateringen, men eftersom denna lösning är förhållandevis oprövad i verkligheten, finns det förmodligen oförutsedda problem under ytan. Eftersom även våra programvaror påverkas av uppdateringen, finns det ytterligare faktorer som kan vara problemkällor. Exempelvis påverkas alla integrationsprogramvaror för er som har behörighetskontroll (inloggning) aktiverat i Visma. Detta kan leda till att integrationer till synes slutar fungera, och även om korrigeringen är enkel kan det ta onödig tid i anspråk.

 

Vi på DataPartner tycker således att ni bör skynda långsamt. Låt Visma förankra sin produkt i verkligheten. Ett par månader in kan ni med god tid planera in när ni avser att uppdatera och se till att ni avsätter mer tid än vanligt.

Vi hjälper gärna till, men eftersom vi förväntar oss ett högre tryck än vanligt kan det vara att vi kan ha svårt att hjälpa er precis när ni behöver det.

 

Vad innebär detta för dig som kund?

Har du en eller flera av DataPartners tilläggsprogram till Visma Administration / Förening?

Vi har under det senaste året jobbat för att säkra att våra programvaror fungerar tillsammans med den nya versionen av Visma Administration. På grund av dess radikala förändring påverkas vissa programvaror med stor omfattning, och andra inte alls. Vissa programvaror behöver uppdateras, konfigureras om eller fortsätter som ingenting har hänt.
Nedan kan ni se en lista* över våra vanligaste programvaror och vilka åtgärder som behöver göras. Samtliga programvaror nedan bör uppdateras om ni använder behörighetskontroll (inloggning) i Visma Administration. Visma erbjuder lösningar på problemet för bakåtkompatibilitet, men i flera fall är det opraktiskt att använda sig av. T.ex. för bakgrundstjänster och schemalagda jobb.

Uppdaterad senast: 28 september 2017

Behöver ni en uppdatering, kontakta oss innan ni uppdaterar till SQL-versionen av Visma Administration.
Ange vilken programvara ni vill uppdatera, och förbered er IT-leverantör på att uppdateringar kommer behövas.
*Vi har anpassat programvarorna efter en utvecklingsversion av Visma Administration, och eftersom den officiella versionen inte är färdig än, är denna listan att betrakta som ett riktmärken än en garanti.

Har du behov av att lagra stora mängder data?

I och med SQL Server kan programmet hantera större datamängder och du som kund kommer inte längre att vara begränsad till en databasstorlek på 1 GB per fil i databasen. I och med detta kan du växa med programmet på ett helt annat sätt.

Är du nöjd med ditt program och vill följa med på resan en lång tid framöver?

Den databas som programmet använder idag är av en äldre typ och den klarar inte av de krav som idag ställs på ett modernt ekonomiprogram. För att ge programmet och dig som användare de bästa förutsättningarna att möta dagens och framtidens krav byter Visma Spcs databas. På så sätt får Visma även helt nya möjligheter att implementera efterfrågad funktionalitet som tar programmet till nya nivåer. Microsoft SQL Server är en beprövad databas som ständigt utvecklas och som redan används idag i exempelvis Visma Lön och Visma Byråstöd.

Kommer du att märka någon skillnad efter uppdateringen?

Programmet kommer att fungerar och se ut precis som version 2017.0. Förändringar gäller endast databasbytet till Microsoft SQL Server, dvs skalet under. Till kommande versioner blir det fokus på kundönskemål.

https://vismaspcs.se/support/forbattrad-version-sql-administration

Företagardagarna

By | Nyheter | No Comments

Välkommen till Företagardagarna i Ängelholm

Företagsmässan för alla branscher! Besök oss i vår monter nr.142!

Regionens hårt jobbande företagare är värda några dagar för att hämta inspiration, hitta möjligheter till nya affärsmöjligheter och skapa bestående nätverk med varandra.

Företagardagarna är företagsmässan som sedan lång tid varit ett årligt återkommande event där aktörerna inom näringslivet dessutom kunnat föra en viktig dialog med det offentliga.

Öppettider:
Fredag 12 maj 8.30-16.30
Lördag 13 maj 10.00-15.00

Plats:
Lindab Arena, Ängelholm

Årets Partner 2016

By | Nyheter | No Comments

DataPartner blev nyligen utvald till Visma Spcs Årets Partner för 3:e gången! Under 2016 ökade vi försäljningen av Visma-program med mer än 100% ifrån en redan hög försäljningsnivå.

DataPartner har varit en trogen Visma Partner och Visma Integrationspartner i 23 år. Vi har sedan tidigare vunnit Årets Partner 2006 & 2012 samt Årets Integrationspartner 2010 & 2014 vilket vi är mycket stolta över!

Så här sa Visma Spcs som motivering till priset:
“DataPartner har under 2016 ökat försäljningen av program och tjänster med mer än 100 % ifrån en redan hög försäljningsnivå. DataPartner har en hög kompetens och ligger alltid i framkant med flera smarta lösningar för Visma Spcs kunder.”

“Det här priset är ett erkännande för gänget på DataPartner”, sa DataPartners VD Alessandro Halén.

Förlängd frysningsperiod för spårbarhetsföreskrifterna

By | Nyheter, Spårbarhet Fisk | No Comments

Rapportering till HaV för spårbarhet av fisk

EU-kommissionen har beslutat förlänga frysningsperioden för föreskrifter om spårbarhet till och med den 18 april 2017. Föreskrifterna kommer inte att träda ikraft innan dess. Orsaken till förlängningen är att kommissionen i sin granskning kommit fram till att föreskrifterna i två avseenden inte helt är i överensstämmelse med EU:s bestämmelser om spårbarhet.

Konsekvensen av detta är att införandet av spårbarhetskraven försenas en tid framåt. Pilotprojeketet kommer fortgå men det kommer inte att införas för alla företag den 1 maj som det tidigare var sagt. Nu inväntar vi alla en ny tidplan för införandet av föreskrifterna. Nu ska vi snart kunna följa fiskens väg från havet ut till butiken. Var kommer fisken ifrån?

När föreskrifterna träder i kraft ska alltså alla som köper fisk direkt från en yrkesfiskare eller en fiskodlare dela in fisken i partier och lämna en elektronisk rapport till HaV. Ett parti består av en art, som är fiskad eller odlad på en plats, och som tagits iland vid ett tillfälle. Det är en hel del uppgifter som ska rapporteras in, bland annat datum, geografiskt område, redskap, fartyg samt vem som köper fisken i nästa led. Det finns möjlighet för de som har mindre antal partier att använda sig av HaV:s webbtjänst men om du har många partitransaktioner att rapportera behövs ett automatiserat rapporteringssystem så som Spårbarhet Fisk. Kravet är att du dagligen rapporterar in dina partihändelser.

DataPartner fortsätter satsa!

By | Nyheter | No Comments

Samtidigt som vi utses till ”Årets Partner 2016” av Visma Spcs så höjer vi ribban ännu ett steg och välkomnar en stigande stjärna till det redan stjärnspäckade gänget.

Det är med värme och stor glädje som jag och gänget på DataPartner välkomnar vår nye kollega och Affärskonsult Boban Mitic, som fr.o.m. den 1:a december 2016 blev en del av vårt fantastiska team. Därmed förstärker vi vår position som Vismaspecialist och som den ledande partnern till Visma Spcs.

Boban har en spännande bakgrund där han i många år jobbat med försäljning och pre-sales inom digital dokumenthantering både för Canon och Ocay (tidigare Gullbergs). Boban tillför en fantastisk erfarenhet och kompetens till DataPartner och vi ser redan nu hur uppskattad han är hos kunderna.

Boban kommer att utgå från vårt kontor i Malmö och givetvis är du välkommen att kontakta Boban på 076- 001 25 43
Jag önskar honom varmt välkommen och stort lycka till!

Alessandro Halén
VD/ DataPartner i Helsingborg AB

 

DataPartner är den marknadsledande leverantören/partnern av Visma SPCS, affärssystem och ekonomitjänster. Vi erbjuder SPCS–utbildningar, konsultation, lager- och logistiklösningar samt tillbehör för små och mellanstora företag. DataPartners affärsidé bygger på att ge Visma-användaren en enklare och tryggare arbetsdag till lägre kostnad. Vår styrka och unikitet ligger i vår spetskompetens inom Visma SPCS, Sveriges bredaste sortiment av integrationslösningar till nämnda system samt kompetensen att specialanpassa och integrera systemlösningar efter kundbehov.

The Christmas Project – 5 tips on how you can plan the perfect Christmas from our Project Manager

By | Nyheter | No Comments

Christmas is a time for harmony but for many families, the planning of the perfect Christmas is a huge stress which makes it difficult to enjoy the festivities. Trying to combine a working week with normal family life can sometimes be difficult but add to that buying presents, decorating the house for Christmas and preparing a luxury Christmas dinner can spoil the harmony and create a tense atmosphere under the Christmas tree!

There is a lot within the world of professional Project Management that we can learn from when it comes to the planning of Christmas. Karl Bryanton, Project Manager at Swedish company DataPartner AB, explains how a few simple steps from professional Project Management can help your Christmas be as harmonious as it should be.

1. Plan and coordinate tasks
Gather the family in advance to discuss all wishes including food to Xmas decorations and create a to-do list. Break down the list into different categories (eg. Food) and divide up the family in working groups (depending on the size of your family of course!) providing them with some tasks. Decide a Project Manager for each mini-group who shall be following up on the steps necessary.

2. Involve, trust and delegate tasks to the children
Make sure that everyone gets to be a part of it. Especially for younger children, it is important that they feel a part of what is going on which adds to the annual Christmas excitement. For children to even take part in the simplest of tasks makes them feel involved and will also mean that they appreciate the festivities even more. Parents should not feel like they must do everything themselves. Provide the children with the feeling that you trust them even with some more difficult tasks! By simply keeping an eye on every family member’s progress means that there will now be time to jump in and help them out if necessary. It could well be a good idea to pair up an adult with a child in your groups.

3. Christmas time – a time to evaluate past tasks/roles
When we celebrate Christmas, we have a tendency to revert to established traditions. Grandma is responsible for food and Dad usually sorts the Christmas lights while the kids watch TV. But sometimes it can be about time that we get rid of the old routines. It can be exciting to exchange tasks with each other and try something new. Ask which Christmas related tasks everyone is interested in. Who knows…maybe even your oldest son is interested in being in charge of the kitchen? And it is still necessary for Granddad to be solely responsible for retrieving the Xmas tree?

4. Communicate, communicate, communicate!
Book regular family meetings where everybody can report their progress. Then everyone can also start screaming for help if necessary! Every project will end up being changed to a certain degree and you should be ready to completely reverse your plans sometimes. To communicate on a regular basis will help to finely adjust tasks and find solutions to problems as a group. Set realistic deadlines: When does food need to be bought? When shall be buy the Christmas tree? But of course, there are also some things that you shouldn’t communicate with the younger family members: The fact that the person who has come to visit in the red outfit is actually a family member and not a special arrival from the North Pole!

5. Do not underestimate the importance of appreciation – encouragement is important!
Encouragement is an important part for a Project Manager to keep his/her group members motivated right to the very end. To succeed with a task without receiving an ounce of appreciation can be very frustrating. This can often be the case in many families where it is taken for granted that Mum will be in charge of all the food, for example. These days, we are very quick to provide encouragement by clicking on the “Like” button on Facebook but why not show that appreciation face to face? Make sure to give praise when someone has done something good and make sure to provide encouragement when necessary. If your family feels involved and motivated, you can be sure that this year’s Christmas will be a huge success.

If you have a particular project in the pipeline that DataPartner can help you with then don’t hesitate to contact us info@dpab.se

DataPartner förvärvar KonsultRingen AB!

By | Nyheter | No Comments

Efter att nyligen ha utökat vår säljorganisation har vi nu nöjet att presentera nästa nyhet från DataPartner i Helsingborg AB.

Den 1:a februari signerades förvärvsavtalet mellan DataPartners ägare Peter Blonér och Konsultringens ägare, Bo Grinsvall, vilket innebär att det välrenommerade bolaget Konsultringen i Sverige AB blir en del av BusinessPartner AB, tillika moderbolag till DataPartner AB.

Förvärvet innebär att varumärket DataPartner förstärks genom att två av landets absoluta starkaste kompetenser inom Visma Spcs program- och tjänsteutbud nu finns under samma tak.

Bo Grinsvall blir ett fantastiskt tillskott för DataPartner och vi förstärker därmed vår position i Göteborgsregionen och Mellansverige.

Förvärvet ligger i linje med vår långsiktiga tillväxtambition där vi växlar upp i förmåga och ambition att hjälpa små och medelstora företag i sin strävan att förenkla, effektivisera och kostnadsreducera.

DataPartner önskar alla Konsultringens kunder och nya kunder välkomna till en av branschens ledande leverantörer av programlösningar, tjänster och utbildningar inom Visma Spcs.

DataPartner är en leverantör av Visma Spcs, affärssystem och ekonomitjänster. Vi erbjuder Visma Spcs utbildningar, konsultation, lager- och logistiklösningar samt tillbehör för små och medelstora företag. Vår unika styrka ligger i dess spetskompetens inom Visma Spcs, Sveriges bredaste sortiment av integrationslösningar till nämnda system samt kompetensen att specialanpassa och integrera systemlösningar efter kundbehov. Detta gör DataPartner till marknadens bredaste leverantör av såväl standard som kundspecifika lösningar.

Alessandro Halén
VD/ DataPartner i Helsingborg AB

© DataPartner